Nye og spennende prosjekter på Fløibanen

Fløibanen, en av Bergens mest ikoniske attraksjoner kunne 1 april åpnes igjen etter å ha vært stengt siden september. Reisende kan nå benytte de splitter nye vognene.  

Tekst: Thea Beate Andresen

Fløyen har satt seg ambisiøst mål om å bli Norges grønneste destinasjon. For å nå dette målet, setter Fløyen årlige klima og miljømål og jobber systematisk med å bli Norges grønneste destinasjon. Dette innebærer og Fløibanen.

En av Norges mest miljøvennlige transportmidler

Sist Fløibanen var stengt så lenge var i 2002 da forrige utskifting av vogner skjedde. Siden den gang har kapasiteten på Fløibanen økt fra 70 til 120 passasjerer og fått en ny maksfart på 7 m/s. Alle stasjoner har fått glassvegger som skiller stasjonen og selve banen, dette er for å øke sikkerheten. Fløibanen har og hatt fokus på universell utforming, så det er lettere å komme frem med rullestol og barnevogn. Per dags dato bruker Fløibanen minimalt med strøm ved motvektprinsippet som Fløibanen er bygd etter. Den ene banen dras opp fjellet takket være motvekten til den andre. Som et transportmiddel er Fløibanen dermed klimanøytral og fossilfri. Fløibanen er derfor en av Norges mest miljøvennlige transportmidler.

Spennende samarbeid med Greenstat

Under klimalunsjen på Fløyen i april, kunne administrerende direktør for Fløyen, Anita Nybø fortelle at Fløibanen har to veldig spennende utredningsprosjekter pågående i samarbeid med Greenstat.

– Fløibanen sitt motvekts prinsipp gir oss mulighet til å ivareta overskudd strømmen driften produserer. I dag går denne strømmen tilbake på nettet. Vi har derfor et utredningsprosjekt med Greenstat for å se på omfanget, samt muligheten for å lagre denne strømmen i en batteripakke her på Fløyen sier Nybø.

I utredingen med Greenstat vil det også gis svar om det er mulig å legge solceller på taket på deler av avgangshallen på den øvre stasjonen. Strømmen fra disse, vil bli lagret i samme batteripakke. Målet er å kunne kjøpe strøm i perioder når strømprisene er på det laveste, og dermed fase ut dieselmotoren som i dag som brukes som nød kjøring eller når Fløibanen har driftsstans. Dette er et ikke eksisterende alternativ for nød kjøring hos Staten Jernbanetilsyn i dag, og må dermed søkes om og utredes grundig.