Lukket kretsløp

Norske Hydro og svenske Northvolt skal bygge gjenvinningsfabrikk for batterier fra elektriske kjøretøy – en fabrikk som Batteriretur skal være operatør for.

Foto: Batteriretur

– Om alt går etter planen, er første steg av fabrikken på plass høsten 2021. Den skal gjenvinne batteriene, og fra 2023/2024 åpner vi en storskala demonteringsfabrikk. Da lukker vi kretsløpet for elbilen her i Norge, samtidig som vi etablerer nye arbeidsplasser, forteller daglig leder Fredrik Andersen i Batteriretur.

Batteriene vil da bli demontert på stedet, og de ulike fraksjonene blir delt opp – som aluminium, nikkel, kobolt, litium, grafitt osv. Men også plastkomponenter, kobber og stål. Når de ulike fraksjonene er gjenvunnet, kan de sendes videre til produsenter som bruker dem i sin produksjon. Sirkulær logikk og økonomi i praksis, med andre ord.

– Dette kan bety en global mulighet for oss her i lille Norge. Og samarbeid er nøkkelen, sier Andersen.

Enova støtte til gjenvinningsverk
Bli bedre kjente med BatteriRetur
Besøk BatteriRetur sin nettside
Les mer om den nye fabrikken her