
Foto: Selfa-Siemens
Selfa Arctics «Karoline» begynte å operere ut fra Norges kyst i 2015, og siden har den spart opp mot 70% i drivstoff. Tilbakemeldingene fra kjøper har vært svært positive, blant annet er det store fordeler i redusert støy for mannskapet. «Sundsbøen» ble båt nummer to, og nå legger Selfa opp til serieproduksjon av hybride fiskebåter.
Fem år etter Karoline melder altså Selfa at alle deres nybygg nå skal være minst hybride. De har også etablert et nytt selskap, Hymatech, for å styrke satsningen. Forventningen er at markedet for ettermontering og oppgradering av dieselfartøy til hybride fremdriftsanlegg vil bli stor. De opplever allerede at etterspørselen etter hybride fiskefartøy og arbeidsbåter øker.
Å være først er ikke alltid økonomisk lønnsomt. Men for ledere som Erik Ianssen handler det om noe større en bunnlinja: Utslippene skal ned.
Se gjerne også videoinnslag på Klimapartnere konferansen 2020.