
Foto: Batteriretur
Nettopp dette har Batteriretur jobbet med i over 25 år og har senest inngått et samarbeid med nyetablerte Hydrovolt, der de skal drifte deres nyeste fabrikk som bygges i Fredrikstad. Her vil de hovedsakelig gjenvinne Li-Ion batterier fra kjøretøy og båter.
Batteriretur har satt sammen batterier fra flere ulike elbilmerker i en egen batteribank som lagrer overskuddsenergi.
– Denne banken, sammen med solceller, solfangere og termiske brønner inne på anlegget, gjør at vi er selvforsynt med netto energi på Øra – altså at vi selv står for produksjon av de drøyt 175 000 kWh vi bruker årlig, forteller Fredrik Andersen, daglig leder i Batteriretur. – Og ikke bare det – i perioder sender vi ut og selger overskuddsenergien vår på nettet.
Batteriretur er de første til å lage verdens første batteribank laget av ulike elbilbatterier.
– Dette er en kjempeinnsats og et prakteksempel på at det private og offentlige næringsliv jobber sammen for en grønnere fremtid, sier Stine Nygaard, leder for Klimapartnere Viken.