I en tid der bærekraft og samfunnsansvar står i fokus, er Ahlin Novateur i ferd med å ta en ledende posisjon som et fullservicebyrå innen merkevarebygging med bærekraft i fokus. Målet er å få til en økt bevisstgjøring og et godt samarbeid med kundene for å skape kommunikasjon kundene kan levere på!
Vi er opptatt av å ha en helhetlig tilnærming til kommunikasjon. Det holder ikke lenger å «bare» utvikle et kreativt konsept. Det må ha en verdi, ikke bare for bruker og kunden, men også for samfunnet.
Truls Grønli Olsen, Daglig leder og rådgiver i Ahlin Novateur
En miljøpolicy med konkrete mål
Ahlin Novateur har implementert flere klima- og miljøtiltak internt i virksomheten som en del av arbeidet med deres nye satsning på bærekraft. Byrået er nylig sertifisert som Miljøfyrtårn, og har jobbet med å få på plass en helhetlig miljøpolicy med konkrete mål.
– Det å bli miljøsertifisert startet som et rent praktisk valg da vi så at flere og flere etterspurte det, men etter hvert ser vi at dette er noe som har hjulpet oss med å skape troverdighet rundt det engasjementet vi har hatt for klima og miljø hele veien, forteller daglig leder Truls Grønli Olsen.
Byråets miljøpolicy består av 9 konkrete mål som skal sette retning for det interne bærekraftsarbeidet. Blant annet skal virksomheten minimere sitt digitale karbonfotavtrykk, velge det miljøvennlige alternativet blant flere tilbydere, og ikke minst hjelpe kunder og oppdragsgivere med å belyse, konkretisere og arbeide med egne bærekraftsmål.
– Vi har gjort flere konkrete tiltak for å redusere vårt fotavtrykk slik som å ha digitale «slette-dager», og vi er på trappene til å flytte inn i nye lokaler som har et bedre energiforbruk enn der vi er i dag. Likevel har vi nok størst mulighet til å påvirke gjennom å bevisstgjøre og motivere våre kunder til å tenke mer på bærekraft, forteller Amanda Landmark-Rosén, prosjektleder i Ahlin Novateur.
Bevisstgjøring er nøkkelen
I takt med at flere virksomheter er opptatte av å kommunisere hva de gjør innen klima og miljø, øker også ansvarliggjøringen og kravene til virksomheter som bruker bærekraft i kommunikasjonen.
– Vi merker at flere av våre kunder ønsker å fortelle om sine bærekraftstiltak og det samfunnsansvaret de tar, men synes det er utfordrende å kommunisere det. Vi ser derfor behovet for å tilby en oversikt over hvilke ordninger, lover og regler som påvirker deres markedsføring og kommunikasjon, forklarer Landmark-Rosén.
Hun forteller at det er en viktig prioritering for byrået å bygge denne kompetansen internt slik at de kan veilede sine kunder og bidra til økt bevisstgjøring. Dette er også en av grunnene til at vi nå har valgt å bli en del av Klimapartnere, utdyper Grønli Olsen.
– Vi ser stor verdi i å være en del av et nettverk som kan tilby fagkunnskap og møteplasser hvor vi kan utveksle idéer og erfaringer med andre som er opptatt av bærekraft, forteller han. Klima, miljø og bærekraft er viktige satsningsområder for oss fremover, og vi gleder oss til å komme i kontakt med flere som vil det samme som oss!