Dolviken marina skal utvides og ombygges til Norges første nullutslippsmarina. Målsetningen er å bygge landets første grønne båtsenter og marina tilpasset båtdeling og el-drift.
Hvorfor er dette viktig?
Ifølge tall fra statistisk sentralbyrå var det samlede klimagassutslippet fra fritidsbåter i 2017 på 531 000 tonn CO2-ekvivalentar. Det er til sammenligning høyere enn alle fiskebåtene i landet (339 000), og mer enn alle motorsykler, mopeder og snøscootere til sammen (146 000).
Infrastruktur skal utbedres og det planlegges et levende nærings- og bomiljø hvor strandlinjen blir tilgjengelig for allmenheten med store nye grøntarelaer, aktivitetsområder, sjøbad, ny strandpromenade og en tursti fra Søreide sentrum til midten av fjorden.
– Båtbransjen står foran det grønne skiftet. Vi ser for oss en fremtid der båtringer og utleie av båt blir løsningen. Elektriske båter får en sentral plass. Vi skal også ha en miljøstasjon for mottak av kloakk og annet problemavfall fra båter, sier styreleder Per Alvern i Søreide Båt & Fritidspark AS.
På land planlegges næringsbygg og båthotell på 9000 kvadrat. I tillegg skal det bygges 80 boliger som får en tydelig miljøprofil. Langs strandlinjen i Dolviken ønsker man å etablere en offentlig promenade.
Marinaen ligger sentralt mellom Bergen sentrum og Flesland, med busstopp i tomtegrensen og kort vei til kollektivknutepunkt. Det er et ideelt utfartssted om båtturen går sør eller nordover. I tillegg ligger marinaen nær idylliske Nordåsvannet med badeplasser og friluftsområder.