I løpet av et vanlig år er det 350-400 arrangementer og 400.000 personer på besøk i Grieghallen. Nå skal alle aktører jobbe sammen i grønn retning.
Toppledermøtet til Klimapartnere Vestland 6. september ble premieren for grønne konferanser i Grieghallen. Det var en stolt direktør, Olav Munch, som presenterte ambisjonsnivået for den nye sertifiseringen.
– Ved å samarbeide med arrangørene om å ta grønne valg, har vi stor mulighet til å påvirke. Vi har et mål om at halvparten av konferansene vi arrangerer skal være sertifisert grønne, sier Olav Munch.
– Vi er kjempeglad for å få sertifiseringene på plass. Nå går vi en spennende høst i møte, på alle måter, sier salgs – og markedssjef Lisbeth M. Hofstad i Grieghallen.
Grieghallen har gjennomført en rekke tiltak for å bli sertifisert
- Informasjon
- Transport
- Energibesparende tiltak
- Innkjøp
- Engangsartikler
- Avfall
- Servering
Bikuber på taket
På taket produserer Grieghallen sin egen kortreiste honning. Inne skal det være minst mulig plast og engangsartikler. Bannere som brukes på konferanser blir for eksempel omsydd til bærenett. Det er også fokus på bærekraftig mat. Grieghallen skal tilrettelegge slik at det blir lettere for både arrangører og privatpersoner å opptre grønt og bærekraftig. Skal du på en konsert, skal du for eksempel få informasjon om du kan komme på sykkel og parkere rett utenfor.
– Vi i Grieghallen AS teller bare 16 personer. Vi får ikke til denne grønne omstillingen alene. Det er helt avgjørende å å jobbe på lag med både samarbeidspartnere, arrangører og våre besøkende, sier Hofstad.
Utfordrer kunder og besøkende
I løpet av koronapandemien har Grieghallen blitt sertifisert for grønne konferanser, scenekunst og har resertifisert seg som Miljøfyrtårn ti år etter første sertifisering. Arbeidet med dette har vært i nært samarbeid med blant andre leietaker og konsertarrangør Bergen filharmoniske orkester, teknikkleverandøren Bright og De bergenske servering.
Grieghallen har dannet en miljøgruppe som har ekstra ansvar for bærekraft-arbeidet. I arbeidet med sertifiseringen har de arrangert workshops for samarbeidspartnere og kunder.
De har også laget en bærekraftstrategi som strekker seg frem til 2025. Målene er å redusere energiforbruket med 25 prosent og øke sorteringsgraden til over 60 prosent De har utarbeidet lettfattelig informasjon om hva som kreves av både Grieghallen og av kunder som har arrangementer i Bergen sin storstue for å få dette til.
– Vi ønsker å utfordre både kundene våre og de besøkende til å tenke og handle mest mulig bærekraftig.